Legea nr. 232/2022 care transpune Directiva 2019/882 privind cerințele de accesibilitate aplicabile produselor și serviciilor (Legea 232), impune noi obligatii în sarcina operatorilor economici care opereaza cu produse și furnizeaza servicii, prin care să se asigure accesibilitatea acestor produse și servicii.
Prevederile Legii 232 au intrat în vigoare începând cu 25 iunie 2025 cu excepția acelor prevederi incidente serviciului de urgenta 112 ce vor intra in vigoare incepand cu 28 iunie 2027.
Principalele cerinte de accesibilitate reglementate de Legea 232:
- fabricarea/proiectarea produselor respectiv furnizarea serviciilor, trebuie sa conduca la maximizarea utilizarii previzibile a acestora de către persoanele cu dizabilități;
- acolo unde este posibil, informațiile de funcționare și caracteristicile de accesibilitate a produselor trebuie să fie continute pe produs sau în interiorul acestuia;
- instrucțiunile de utilizare a unui produs diseminate prin utilizarea produsului sau prin alte mijloace, cum ar fi un site web, se pun la dispoziția publicului la momentul introducerii produsului pe piata, utilizand printre altele mai multe canale senzoriale, într-un mod ușor de înțeles și perceput;
- furnizarea serviciilor se va face printre altele prin:
– garantarea accesibilității produselor utilizate pentru furnizarea serviciului;
– furnizarea de informații privind modul de funcționare a serviciului și, dacă pentru furnizarea serviciului sunt utilizate produse, informații privind legătura serviciului cu aceste produse, precum și informații privind caracteristicile lor de accesibilitate și interoperabilitatea lor cu dispozitive și instalații de asistare ca de exemplu:
i) utilizand mai multe canale senzoriale pentru diseminarea informațiilor,
ii) prezentând utilizatorilor informațiile în moduri pe care aceștia le pot percepe, ușor de înțeles;
iii) prezentand informațiilor în formate de text ce pot genera formate de asistență alternative, în cadrul mai multor canale senzoriale;
iv) realizand accesibilitatea site-urilor web, a serviciilor bazate pe dispozitive mobile, inclusiv a aplicațiilor mobile, într-o manieră coerentă și adecvată, făcându-le perceptibile, utilizabile, inteligibile și solide.
Principalele produse și servicii supuse noilor reglementari impuse de Legea 232
- site-uri web;
- servicii de comunicații electronice, (cu excepția serviciilor de transmitere între dispozitive, cum ar fi machine-to-machine);
- terminale de autoservire (bancomate, check-in etc.);
- servicii de comerț electronic;
- anumite servicii de transport;
- sisteme hardware de uz general pentru consumatori și sistemelor de operare corespunzatoare.
Cine este vizat de Legea 232 ?
- detinatorii de platforme de comert online;
- bănci și instituții financiare;
- anumiti furnizori de servicii de transport;
- detinatorii de platforme de telecomunicații;
- producători de echipamente informatice.
Principalele obligații ale operatorilor economici vizati de reglementarile Legii 232
- sa asigure informațiile produselor și serviciilor furnizate într-un mod accesibil vizual și auditiv, cu alternative textuale și formate adaptabile pentru persoanele cu dizabilitati;
- să-și adapteze websiteurile prin implementarea standardelor aferente, asigurand navigarea fără restrictii a utilizatorilor ce fac parte din gategoria persoanelor cu dizabilitati. În acest sens, websiteuri-le ar trebui sa satisfaca de exemplu cerintele tehnice stabilite prin standardul EN 301 549;
- sa intocmeasca documentatia tehnica a produsului, care trebuie sa cuprinda cel puțin următoarele elemente: i) o descriere generală a produsului; ii) o listă a standardelor armonizate și a specificațiilor tehnice, aplicate integral sau parțial, și descrierile soluțiilor adoptate pentru a îndeplini cerințele de accesibilitate impuse de Legea 232 daca nu s-au aplicat respectivele standarde armonizate sau specificații tehnice;
- sa intocmeasca o descriere generala a serviciului în formate accesibile, o descriere a modului de funcționare a serviciuluiprecum și a modului în care serviciul respecta cerintele de accesibilitate impuse de Legea 232.
Sanctiuni pentru nerespectarea obligatiilor
- notificarea operatorului în vederea remedierii neconformitatii constatate în indeplinirea cerintelor de accesibilitate – în cazul constatarii unei neconformitati a produsului/serviciului în ceea ce privește indeplinirea cerintelor de accesibilitate, operatorului i se va acorda un termen în care sa remedieze neconformitatea;
- amenzi cuprinse intre 5000 și 15000 LEI în funcție de gravitatea faptei;
- măsuri complementare aplicate odată cu măsura amenzii: retragerea produsului de pe piața, suspendarea activității producătorului/distribuitorului/importatorului, suspendarea/retragerea avizului, acordului sau autorizației de exercitare a activității pe perioada nerespectarii obligatiilor.
Autoritățile cu atributii de control privind respectarea obligatiilor impuse de Legea 232
- Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor;
- Ministerul Economiei;
- Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații;
- Autoritatea pentru Digitalizarea României;
- Consiliul Național al Audiovizualului;
- Ministerul Transporturilor și Infrastructurii;
- Consiliul Concurenței.
Concluzie
Începând cu data de 25 iunie 2025, Legea nr. 232 impune operatorilor economici printre altele indeplinirea unor cerințe tehnice stricte și obligații de documentare pentru orice website sau serviciu digital accesibil din România. Neconformarea va atrage impunerea unor amenzi semnificative și riscuri operaționale serioase pentru operatorii economici.
Lasă un răspuns